woensdag 31 juli 2013

Voor elk wat wils...

Patchwork is heerlijk veelzijdig.  Is het heet?  Dan zijn de stitcheries van de Life is beautiful ideaal.  Ga je weg?  Die stitcheries kan je makkelijk meenemen.
Erg afgekoeld na een flinke regenbui?  Lekker quilten op de bank aan de bedloper.

Maar nu heb ik in Utrecht vorige week een mooie witte stof gevonden.  Die goed paste prima bij de Marmelade jellyroll en zo kon ik beginnen aan een favoriete quilt uit dit jellyrol-boek.  Met een fris briesje door het raam en het zonnetje op m´n rug zag ik achter de naaimachine.


Ze hebben deze jellyrol quilts bedacht naar aanleiding van gevonden oude quilts.  Zelfs een tumbling blocks quilt op een snelle manier is erin te vinden.  Uiteraard zijn de stukjes niet zo klein als in de antieke quilts maar dat hindert niet echt.  Je bent een stuk sneller klaar.


Misschien is een jellyrolquilt niet zo origineel als een zelfbedachte quilt maar het is moeilijk om echt origineel te zijn met nine-patches en tumbling blocks omdat daar al heel veel quilts mee gemaakt zijn.  Origineel kan je na het patchen nog zijn door het quiltwerk.  Bovendien zijn jellyrol quilts iets wat bij onze tijd past en gok ik dat ze later goed te dateren zijn.  In de jaren ´30 waren die patronen misschien ook niet zo origineel als ze nu zijn en we maken nog steeds zulke quilts na.


Ik heb gekozen voor de Jewel in the Crown quilt.  Je zou het ook kunnen zien als een single irish chain met de blokken op de punt gezet.

Ik merkte dat toch ondanks het uitzoeken vaak dezelfde strookjes bij elkaar kwamen en dat wilde ik gaan uitzoeken.  Maar ik ben ook de oppas van drie katten en hun woning.   Ze moeten wennen aan hun nieuwe personeel maar komen los als je er een tijdje bent.  Ach, daar is ook een tafel waarop ik het kan uitzoeken en katten hebben nou eenmaal nooit problemen met patchwork.


Joris is echt een volleerd fotomodel en dat zijn deze nog niet.  Heel nieuwsgierig komen ze kijken.  Ook de zwarte die de vorige dagen erg wegkroop (en dan ga je zoeken waar hij kan zitten) kwam echt los.  De naaktkat heeft minder problemen met ander personeel en komt heel enthousiast me opzoeken en de aandacht claimen.  Sinds vanavond ben ik een stuk populairder bij deze katten, maar dat komt vast ook door de Catisfactionsnoepjes die ik bij me had.


Zo dat is weer uitgezocht en ik kan morgen weer verder.

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie!