dinsdag 1 oktober 2013

Even nagenieten van... Rombach Le-Franc

Voorlopig ben ik nog niet uitgeblogd over de Elzas, misschien zo tussendoor wel een ander blogje, maar er valt echt heel veel te zien.  Nu ben ik natuurlijk niet de enige en zijn er op het web al een berg foto's te vinden.  Toch ga ik nog even door omdat foto's van de tentoonstellingen in Rombach en Sainte Croix aux Mines minder te vinden zijn (en die hebben evenveel recht op al die internetaandacht toch?) en omdat er vaak niet bij vermeld staat wie de makers van al die geweldige quilts zijn en ik dat meestal wel doe.  Bovendien heb ik een aantal mensen ook beloofd om de foto's hier te plaatsen en ik vind het altijd fijn als anderen dat doen.

Je kan in Liepvre de bus instappen naar Rombach le Franc maar op de terugweg ben ik gaan lopen.  Anderhalve kilometer is echt niet ver.
Eerst maar even de kerk binnen.  Daar hangt werk van 2 kunstenaars; Susan Dahlberg & Jean Pierre Avonts Saint Lager.
 (detail commeth the time of blossoming II)

Eerst Susan Dahlberg.  De stof lijkt wel een lap geworden die er viltachtig uitziet.  Echt heel apart en ik heb geen idee hoe ze dit doet.   De serie heet "When the sewing machine and the chiffon replace the brush"
My dress is coldness and ice

Before dawn I

Before dawn II

Heaven bound


Land of June
Behold your groom is coming

The angel´s cry


Pontus (herkennen jullie ook het werk van Carl Larsson?)
 
Old houses of Sweden

Het werk van Jean Pierre Avonts Saint Lager is heel anders.  Heel kleurrijk en glimmend.

Le bouffon

Apart gebruik van drukknopen in dit werk.

Le labyrinth aux cailloux jaunes.

Le monde a l´envers.  De wereld op z´n kop.  Afrika als middelpunt van de wereld.  Hieraan merk je dat het werk van deze kunstenaar een boodschap mee wil geven.


Medusa.  Heel herkenbaar en prachtig gemaakt.  Ik vond ook de rand heel apart.  Doorzichtige stof en dan van allerlei lapjes erachter quilten. Zie ook detail.

Er was nog een expositieruimte in Rombach.  Hier hing het werk van Nancy Crow.  Zij werkt met monoprints (he dat deden we op de lerarenopleiding ook voor handvaardigheid maar dan met papier) en machinaal quilten.  Dit werk sprak mij een stuk minder aan.  Eigenlijk was dit de enige tentoonstelling waarbij dit het geval was.  Maar wie weet kunnen jullie er wel wat mee.  De serie heet Selfportrets - Focus.
 
Monoprint #9 long met detailfoto.
 
 Monoprint #54 short
 
Monoprint #26A

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!